کوشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا و اروپا به هدف خود در برجام رسیدند/ عدول از چارچوب‌های رهبری یک حماقت راهبردی است

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سرنوشت برجام توضیحاتی را ارائه کرد.

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرنوشت برجام توضیح داد: درباره برجام باید گفت که برجام نه چالشی شده، نه سخت شده و نه چیز دیگری، برای برجام هدفی را مشخص کرده بودند که آن هدف محقق و پرونده برجام بسته شد و چیز دیگری از برجام باقی‌نمانده است.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، در نطق خداحافظی خود در کاخ سفید اعلام کرد هدف ما از برجام این بود که بتوانیم بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران را به دست خود ایرانی‌ها نابود کنیم و امروز می‌بینیم که این اتفاق افتاده است، بنابراین آمریکا می‌گوید به عنوان یک طرف قدرتمند در برجام، این توافق تمام شده است.

کوشکی درباره هدف برجام نیز بیان کرد: هدف برجام نابودی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران به دست خود ایران بود که این اتفاق هم رخ داده است، پس زمانی که طرف مقابل خودش این موضوع را بیان می‌کند چه اصراری درباره مذاکره دوباره بر سر برجام وجود دارد؟ آیا کسی هست که می‌تواند آمریکا را مجبور کند تا به تعهدات برجامی خود عمل کند؟ با کدام قدرت؟ بنابراین چرا باید مدام درباره برجام صحبت کنیم و به این توافق امید داشته باشیم؟ این تزریق امید واهی یک خطای راهبردی و دامن زدن به یک خوش‌باوری و ساده لوحی یا به نوعی حماقت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره آینده برجام گفت: برجام دیگر اجرا نخواهد شد، چرا که طرف‌های مقابل دیگر آن را اجرا نمی‌کنند و در زمان‌های مختلف و به هر نحوی این موضوع را بیان کرده‌اند؛ بحث دیگر پایبندی ایران به برجام است که این مورد اصلا معنایی ندارد، وقتی طرف مقابل به هیچ کدام از تعهداتش عمل نمی‌کند چرا ما باید عمل کنیم؟

کوشکی درباره حرف و حدیث‌ها پیرامون مذاکرات وین هم توضیح داد: رئیس جمهور نمی‌تواند بگوید من با مذاکرات مخالفم یا بگوید من کاری برای رفع تحریم‌ها انجام نمی‌دهم و اگر این صحبت را هم انجام دهد بازتاب خوبی نخواهد داشت؛ پس وی ی‌گوید ما با مذاکره موافقیم و برای رفع تحریم‌ها تلاش می‌کنیم، اما این مورد در طرف‌های مقابل وجود ندارد‌.

وی ادامه داد: در سیاست دو صحنه وجود دارد یکی صحنه تعارفات سیاسی و یکی هم واقعیات بر اساس شرایط موجود، واقع‌بینی همانی است که عرض کردم و برجام دیگر به اتمام رسیده و طرف‌های مقابل به هدف خود رسیدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره چارچوب‌های مقام معظم رهبری در تعیین سیاست جمهوری اسلامی در مقابل برجام نیز بیان کرد: رهبری شکل کلی مذاکرات را تعیین کرده‌اند و اگر اتفاقی رخ دهد که بازهم چارچوب‌های رهبری در نظر گرفته نشود به مانند مذاکره‌های قبلی خواهد بود و به نوعی یک حماقت راهبردی برای ما رقم می‌خورد. رهبری فرمودند اگر آمریکایی‌ها تحریم‌ها را به طور کامل برداشتند و ما راستی آزمایی کردیم و دیدیم که به تعهداتشان عمل می‌کنند آن وقت ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم و هیچ کس حق عدول از این شرایط را ندارد؛ چرا که رهبری قصد دارد این خطای راهبردی بزرگ را که خسارت محض برای ایران بوده را پایان دهد و قطعا طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل نمی‌کند و اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند طبیعی است که ما نیز به تعهدات خود عمل نخواهیم کرد.

کوشکی در پایان گفت درباره بی‌مسئولیتی آمریکایی‌ها گفت: آمریکایی‌ها همیشه طرف‌های دیگر را مقصر می‌دانند. اگر آمریکا بخواهد تقصیرها را برعهده بگیرد دیگر نمی‌تواند ابرقدرت باقی‌بماند و در سال‌های اخیر هم چندین بار گفته اند که در ماجرای برجام مقصر نیستند؛ درحالی که ابتدا آنان از این توافق خارج شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار