ساخت یک سکوی پرتاب جدید «استارشیپ» توسط اسپیس ایکس

اسپیس ایکس به دنبال ساخت یک سکوی پرتاب جدید در فلوریدا است تا انحصار تگزاس در سکوی پرتاب استارشیپ شکسته شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپیس، ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس اعلام کرد که این شرکت در مجتمع پرتاب ۳۹A که بخشی از مرکز فضایی کندی ناسا در نزدیکی کیپ کاناورال محسوب می‌شود، ساخت یک سکوی پرتاب استارشیپ را آغاز کرده است.

ماسک در توئیتر نوشت: «ساخت سکوی پرتاب مداری استارشیپ در کیپ آغاز شده است.» او در توییت دیگری اضافه کرد: «A۳۹ یک زمین مناسب برای پرواز‌های فضایی است و مکانی است که سزاوارتر از آن برای ساخت یک سکوی پرتاب استارشیپ وجود ندارد.»

عملیات ساخت و آزمایش استارشیپ در حال حاضر در استاربیس متمرکز است. استاربیس تاسیسات متعلق به ایپیس ایکس در جنوب تگزاس است. این مکان در چند سال گذشته میزبان پرواز‌های آزمایشی نمونه اولیه چندین موشک فضایی بوده است.

سکوی پرتاب اسپیس ایکس

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، به زودی یک جهش بسیار بزرگتر اتفاق خواهد افتاد و اولین پرواز آزمایشی مداری استارشیپ انجام خواهد گرفت. ماسک می‌گوید که اسپیس ایکس قصد دارد این پرواز را مشروط بر اینکه ارزیابی زیست‌محیطی که توسط اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده انجام می‌شود طبق برنامه پیش برود، در ژانویه یا فوریه از پایگاه استاربیس انجام دهد.

همکاری ۲۰ ساله اسپیس ایکس با ناسا

در سال ۲۰۱۴، اسپیس ایکس قرارداد اجاره‌ای ۲۰ ساله با ناسا امضا کرد که به این شرکت اجازه می‌دهد از سکوی ۳۹A، به عنوان نقطه پرش مأموریت‌های آپولو به جز دو ماموریت پرتاب خدمه، استفاده کند. اسپیس ایکس در حال حاضر موشک‌های «فالکون ۹» و «فالکون هوی» خود را از این پلتفرم پرتاب کرده است، اما استارشیپ غول پیکر به زیرساخت‌های جدیدی نیاز دارد.

اسپیس ایکس در حال توسعه برنامه استارشیپ است تا  خدمه و محموله‌هایی را به کره ماه، سیاره مریخ و حتی فراتر از آن ببرد. این وسیله نقلیه از دو قسمت تشکیل شده که قابلیت استفاده مجدد دارند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار