مشارکت در پالایشگاه‌های بزرگ و کوچک تحریم‌های نفتی را خنثی می‌کند

حاجی دلیگانی گفت: اجرای قانون مشارکت پالایشگاه‌های بزرگ و کوچک یکی از راهکار‌های عملی مقابله با تحریم ها در کشور به شمار می رود.

حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی در خنثی سازی‌تحریم‌ها اثر گذار است، یکی از قوانینی که طی سال‌های اخیر گذاشتیم، این بود که بخش خصوصی و غیردولتی در ساخت پالایشگاه بزرگ و کوچک که خوراک‌اولیه آن‌ها نفت خام است، مشارکت کنند.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس قانون گذار برای تشویق افراد به این سرمایه گذاری هدف نداشته است، درحالیکه انتظارمان این است که وزارت نفت پای کار آید و از این ظرفیت استفاده کند.

حاجی دلیگانی می‌گوید: اجرای قانون نفت برای همه منفعت دارد، یکی از راهکار‌های مقابله با تحریم یا بی اثر کردن تحریم ها، مشارکت در پالایشگاه‌های بزرگ و کوچک است تا فرآورده‌های نفتی همچون ده‌ها هزار مشتقات که از نفت گرفته می‌شود، جایگزین صادرات نفت خام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با راه اندازی واحد‌های پایین دست پالایشگاه ها، ارزش افزوده چندصد برابری ایجاد می‌شود. اما صرفا هدف صادرات بنزین و گازوئیل نیست.

او درباره تاثیر شرکت‌های دانش بنیان بر خنثی سازی تحریم‌های نفتی بیان کرد: توسعه شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان منجر به افزایش ارزآوری و تولید ثروت در کشور می‌شود.

حاجی دلیگانی با اشاره به سیاست جدید نفتی بیان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم از کشور‌های همسایه غفلت کردند. به رغم دستورات داده شده، دولت به کشور‌های همسایه و شرق گرایش پیدا نمی‌کنند که روابط بهبود یابد. درحالیکه دولت سیزدهم توجه به کشور‌های همسایه از جهت گیری‌های مناسب است که می‌توان از ظرفیت ۴۰۰ میلیونی منطقه استفاده کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های پالایشی یا پتروشیمی منجر به توسعه روابط اقتصادی و سیاسی بازار فروش نفت می‌شود، تصریح کرد: از ظرفیت‌های ۱۵ کشور همسایه باید بدرستی استفاده کرد چرا که ایران با صادرات خدمات فنی و مهندسی به بازسازی پالایشگاه‌های نیمه فعال کشور‌های همسو اقدام می‌کند. همچنین سهامداری کشور‌های نفتی و زیرساخت‌های نفتی منجر به ایجاد کشور‌های مقصد یک بازار تضمینی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار