کارشناس بازار سرمایه:

دو نرخی شدن شکر به نفع شرکت‌های بورسی خواهد بود

کارشناس بازار سرمایه گفت: با دو نرخی شدن قیمت شکر برآیند کلی نسبت به اتفاقی که برای صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی رخ خواهد داد مثبت است و باید دید این تاثیر مثبت تا چه حد خواهد بود.

آقای محمدرضا برگی در خصوص دو نرخی شدن شکر و اثرگذاری این مصوبه در صنعت قند و شکر گفت: چهارشنبه تاثیر این تصمیم را در رفتار هیجانی سهامداران مشاهده کردیم که اکثر نماد‌های این صنعت، با صف خرید مواجه شدند.

او در ادامه افزود: دو نکته وجود دارد؛ اینکه چه میزان از فروش کل شرکت‌های قندی و شکری اختصاص داده می‌شود به خریدارانی که در سامانه بازارگاه خرید می‌کنند. مورد دیگر به تمایل شرکت‌ها بعد از این خبر و چگونه برنامه‌ریزی آن‌ها برمی‌گردد. مسئله مهم دیگر این است که در سامانه بازارگاه شکر با چه نرخی قیمت خواهد خورد. تمام این موارد ابهاماتی است که در هر شرکتی می‌تواند به شکل متفاوتی وجود داشته باشد.

او گفت: استنباط بازار این است که قطعا این قیمت‌ها نسبت به گذشته بالاتر خواهد بود. بنابراین باید کمی صبور بود چراکه قرار است از ابتدای بهمن این تصمیم اجرایی شود.

برگی در آخر می‌گوید: برآیند کلی نسبت به اتفاقی که برای صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی رخ خواهد داد مثبت است و باید دید این تاثیر مثبت تا چه حد خواهد بود. میزان اثرگذاری مثبت، بسیار به قیمتی که در بازارگاه اعلام خواهد شد بستگی دارد و باید دید چقدر حاشیه سود مطلوب برای این صنعت، فراهم خواهد شد.

براساس مصوبه دو نرخی شدن شکر مصرف‌کنندگان عمده شکر مانند کارخانجات غذایی، شکلات، شیرینی و... که عمده مصرف شکر را شامل می‌شود، باید به‌نرخ توافقی در سامانه بازارگاه اقدام به خرید شکر کنند و دیگر مثل سنوات گذشته خبری از نرخ ثابت نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار