افزایش دوباره بهای نفت در بازار جهانی

بهای طلای سیاه در معاملات امروز (سه‌شنبه) شاهد افزایش دوباره بود.

پس از تصمیم دیروز اوپک پلاس شامل کشور‌های صادر کننده نفت خام به همراه روسیه برای کاهش بیشتر عرضه نفت به بازار، در معاملات امروز بازار جهانی بهای طلای سیاه بار دیگر شاهد افزایش بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت برنت دریای شمال با ۶۴ سنت افزایش، به ۸۵ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۸۱ سنت افزایش، ۸۱ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

از روز دوشنبه و همزمان با اعلام اوپک پلاس برای کاهش داوطلبانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای عرضه نفت به بازار از ماه مِه، هر دو شاخص نفتی اصلی جهان شاهد رشد ۶ درصدی بوده‌اند.

با تصمیم جدید اوپک پلاس و با توجه به تعهد ماه اکتبر آن برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه، تعهد این گروه برای کاهش عرضه نفت به بازار به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه رسید. تحلیلگران بازار می‌گویند این اقدام اوپک پلاس به راحتی می‌تواند بهای نفت را در آینده‌ای نزدیک به یکصد دلار در هر بشکه برساند.

بدین ترتیب اوپک پلاس معادل ۳.۷ درصد عرضه روزانه نفت به بازار را کاهش داده است و همین موضوع می‌تواند با افزایش بهای طلای سیاه، اقتصاد جهان را با مشکلات جدیدی مواجه کند.

تحریم‌های غرب علیه روسیه افزایش بهای سوخت در کشور‌های غربی و متعاقب آن افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم را به همراه داشت. همین موضوع، باعث ورشکستگی بانک‌های غربی و خطر بروز رکود اقتصادی در جهان شد.

با تصمیم جدید اوپک پلاس برای کاهش عرضه به بازار، اکنون با افزایش بهای سوخت دوباره خطر افزایش تورم، اقتصاد جهان را تهدید می‌کند. این در حالی است که آمریکا و کشور‌های غربی تأکید دارند جهان برای رشد دوباره اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا به قیمت پایین نفت نیازمند است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار