گاز‌های همراه نفت یا مشعل سوز جمع آوری می شود

معاون وزیر نفت گفت:یکی از پروژه‌های راهبردی شرکت ملی نفت ایران، جمع آوری گاز‌های همراه نفت یا موسوم به مشعل است که سوزانده می‌شوند.

محسن خجسته مهر درباره اقدامات انجام شده برای افزایش تولید و پشتیبانی از تولید در برخی میادین نفتی گفت: برخی از طرح‌ها مربوط به شرکت ملی نفت ایران و برخی مربوط به میادین غرب کارون و زیر نظر شرکت نفت و گاز اروندان به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار و حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.

او افزود: یکی از پروژه‌های راهبردی شرکت ملی نفت ایران، جمع آوری گاز‌های همراه نفت یا موسوم به مشعل است که سوزانده می‌شوند. در تمامی میادین به گونه‌ای برنامه ریزی شده که دیگر گازی در مشعل‌ها نسوزد؛ یعنی تولید سبز را به عنوان راهبرد دنبال می‌کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به این که بهره برداری از کارخانه گاز و گاز مایع یا ان جی ال ۳۲۰۰ یکی از این طرح‌های راهبردی است، گفت: این کارخانه می‌تواند ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز‌های مشعل را دریافت کند که دو فاز ۲۵۰ میلیون فوت مکعبی برای فرآورش گاز دارد.

او اضافه کرد: با بهره برداری از این واحد فرآورشی، گاز همراه ۱۱ میدان نفتی غرب کارون در استان خوزستان جمع آوری خواهد شد که در فاز اول، حدود ۹۰۰ هزار تن اجزای سنگین این گاز‌ها جدا و به عنوان خوراک واحد‌های پایین دست پتروشیمی بندر امام ارسال خواهد شد و ۱۸۰ میلیون فوت مکعب گاز سبک به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: ان جی ال ۳۲۰۰ که حدود ۱.۴ میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری آن است، توسط پیمانکاران ایرانی اجرا شده و حدود ۶۰ درصد از تجهیزات این واحد فرآورشی که جزو واحد‌های نسل جدید به حساب می‌آید، توسط سازندگان ایرانی تهیه شده است. 

او با بیان این که با راه اندازی کارخانه ان جی ال ۳۲۰۰ برای ۱۵۰۰ نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود، افزود: فاز اول طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی نیز در حال اجراست که ۴۰ حلقه چاه جدید آن با ارزش سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یورو ظرفیت ۴۵ هزار بشکه در روز وارد مدار تولید نفت شدند.

برچسب ها: نفت ، پتروشیمی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار