مرمت بنای تاریخی کاروانسرای آجری علی‌آباد قم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم از مرمت بنای تاریخی کاروانسرای آجری علی‌آباد قم با هزینه بیش از ۵ میلیارد ریالی خبر داد.

علیرضا ارجمندی،مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: عملیات اجرایی مرمت  کاروانسرای آجری علی‌آباد، شامل مرمت و بازسازی پوشش‌های تخریب‌شده، مرمت پایه‌های سنگی، مرمت بام و ساماندهی ناودان‌های سنگی با هزینه‌ای بیش از پنج میلیارد ریال صورت گرفت.

وی افزود: کاروانسرای آجری علی‌آباد در کنار بنا‌هایی همچون حمام، چایخانه، حوضخانه، مساکن، یخچال، باغات و قنات به عنوان مهمانخانه میان‌راهی، مجموعه بی‌نظیری را، از دوره قاجار تشکیل می‌دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: این کاروانسرا با چهار برج و ۲ حیاط از نوع کاروانسرا‌های چهار ایوانی است که مصالح غالب آن را سنگ لاشه و آجر تشکیل می‌دهد که متأسفانه بخش‌هایی از بنا در گذر زمان دچار آسیب‌های ساختاری شده بود که بخشی از آن‌ها توسط این اداره‌کل مرمت شد.

مجموعه علی‌آباد (کاروانسرای آجری علی‌آباد) با قدمت دوره قاجار در کیلومتر ۶۰ جاده قدیم قم – تهران در استان قم، شهرستان قم، بخش مرکزی، روستای علی‌آباد واقع شده و با شماره ۲۵۸۳ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار