تولید زعفران به ۵۰۰ تن می‌رسد

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی برآورد می‌شود که تولید زعفران به ۵۰۰ تن برسد.

غلامرضا میری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته ۷۵ تا ۷۶ میلیون تومان، پوشال ۹۳ تا ۹۴ میلیون تومان، سرگل ۹۷ تا ۹۸ میلیون تومان و نگین ۱۰۲ تا ۱۰۵ میلیون تومان است، درحالیکه هرکیلو زعفران نگین به ۱۱۵ میلیون تومان هم رسیده بود.

به گفته او، طبق آمار‌های وزارت جهاد کشاورزی سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰ تن زعفران از سطح زیرکشت بیش از ۱۲۳ هزار هکتار تولید شد، در حالیکه سال ۱۴۰۱ میزان تولید این محصول حدود ۲۳۰ تن بود که این امر بیانگر کاهش  ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید زعفران در سال گذشته ناشی از شرایط خشکسالی است.

میری ادامه داد: هم اکنون  در ۲۳ استان کشور زعفران تولید می‌شود، اما عمده تولید این محصول مربوط به استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که امسال تولید زعفران به ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن برسد.

او با بیان اینکه  ماهانه بیش از ۱۰ تن زعفران از مرز‌های کشور قاچاق می‌شود، گفت: با رفع موانع صادراتی باید جلوی موضوع قاچاق گرفته شود؛ زیرا زعفران ایرانی با نام کشور‌های دیگر در بازار جهانی زیر قیمت آنچه که در داخل کشور است، به فروش می‌رسد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
اولا پیاز وبنه زعفران سال گذشته در اثر سرما وبعد گرمای زیاد پارسال ازخودش تغذیه شد وتمام دوما بارندگی که به درد پاز زعفران بخوره باید در اسفند وبهمان ماه باشه که پیاز درحال تغذیه میباشد نه در بهار که فصل خواب این گیاه است وباتوجه به قطعی برق چاه‌ها و عوامل فوق امسال تولید بسیار پایینتره و اینگونه شایعات از طرف بورس وشرکتهای صادراتی که هم می‌خواهند امسال زعفران را مفت از چنگ کشاورز در بیاورند وهم مانع رشد قیمت سال بعد شوند مردم آگاه باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
با این سیلاب و آبگرفتگی گل و لای مزارع یک ۱۰۰ تن فعلا کم کنید تا ببینیم با ۴۰۰ تنش چکار می‌کنیم
هنوز تا فصل وقت زیاده
آخرین اخبار