اکونومیست گزارش می‌دهد؛

دوران طلایی غرب هم رو به افول است

نشریه اکونومیست به تحلیل کاهش قدرت کشورهای غربی و احتمال پایان یافتن دوران طلایی آن‌ها پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ "ادوارد گیبون،" تاریخ‌نگار انگلیسی، به دلیل نگارش کتاب "انحطاط و سقوط امپراطوری روم" به شهرت جهانی رسید. او در این کتاب به دلایل سقوط امپراطوری در روم پرداخت و اشتباهات رهبران آن را یکی پس از دیگری برشمرد. پیش‌بینی می‌شود به زودی نویسنده‌ای دیگر کتابی درباره "انحطاط و سقوط قدرت‌های غربی" به نگارش درآورد. امروزه امپراطوری‌های متعددی در گوشه و کنار جهان به چشم می‌خورند که هریک سیاستی منحصر به فرد را برای بقای امپراطوری خود برگزیده‌اند.

امپراطوری‌های جهان امروز با قدرت مدیریت زمان به جنگ با دیگر رقبای می روند. آنها نیز همانند امپراطورهای سابق در روم باستان به سیاستمداران و کمپانی‌های بزرگ وعده سود بیشتر و جایگاه بالاتر اجتماعی می‌دهند. اپل یکی از این کمپانی‌ها است که امپراطوری اختصاصی خود را دارد. این شرکت آمریکایی با 200 میلیارد دلار دارایی در عرصه تجارت جهانی یکه‌تازی می‌کند. موسسه گلوبال مک‌کینسی در جدیدترین گزارش خود عملکرد مالی 30 هزار شرکت در سراسر جهان را مورد مطالعه قرار داده است. آمارها نشان می‌دهد سود این شرکت‌ها در سالهای 1980 تا 2013 ( 1359 تا 1392) تا 10 درصد افزایش یافته است که سه برابر بیشتر از مدت قبل از آن است. در این میان سهم کمپانی‌های غربی بیش از سایرین بوده و سود خالص آنها پس از کسر مالیات دو سوم درمقایسه با گذشته افزایش یافته است.

با توجه به این نکته که هر جا پول بیشتری باشد، احتمال پیدایش امپراطوری قوت می‌گیرد، کشورهای غربی در سالهای متوالی به شکل‌دهی امپراطوری بزرگی مبادرت ورزیدند. کارشناسان موسسه مک‌کینسی همانند تاریخ نویس انگلیسی معتقدند راهی تا افول و نابودی امپراطوری‌های غربی باقی نمانده است. شکل‌گیری امپراطوری در غرب دو نتیجه با خود به همراه آورده است: اول جهانی شدن بازار و دوم کاهش هزینه‌ها. نیروی کار در سراسر جهان به 1.2 میلیارد نفر رسید، تعداد کمپانی‌های چند ملیتی افزایش یافت، رقابت‌ها سرعت و شدت بیشتری گرفت و سوددهی شرکت‌ها با نوسانات لحظه‌ای مواجه شد.

بازارهای رقابتی در یک بازه زمانی محدود سود سرشاری را برای شرکت‌های غربی به ارمغان آوردند؛ اما اوضاع در حال تغییر است. تعداد شرکت‌های آمریکایی که در معاملات بورس این کشور حضور داشتند از 8 هزار و 25 مورد به نصف کاهش یافته است. درآمدهای سه ماهه این شرکت ها نیز در حال کاهش است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز این روند نزولی ادامه داشته باشد. شرکت‌های جدید در حال شکل‌گیری هستند که بنیانگذاران هوشمند آنها در ازای تکیه بر سوددهی کوتاه مدت به فکر حضور طولانی مدت در بازار هستند. "مارک زوکربرگ،" بنیانگذار فیس بوک، مالک یکی از همین شرکت‌ها است. ادامه این روند به نظام سرمایه‌داری غرب پایان می‌دهد و سرمایه‌ها از حالت انحصاری خارج خواهد شد. در این شرایط شانس بیشتری برای پایان امپراطوری چندین ده ساله غرب وجود دارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار