بلومبرگ: افزایش صادرات نفت ایران به بهای رکود اقتصادی کشورهای عرب تمام می‌شود

بلومبرگ در گزارشی به تاثیر منفی افزایش صادرات نفت ایران بر اقتصاد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه تحلیلی بلومبرگ در بخش اقتصادی گزارشی به قلم "علاء شاهین" منتشر کرده و در آن به تاثیر افزایش صادرات نفتی ایران بر اقتصاد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پرداخته است.

بلومبرگ در این گزارش آورده است: ایران از یک دهه تحریم اقتصادی رهایی یافته و طبیعی است به دنبال استفاده کامل از فرصت‌های جدید اقتصادی باشد. اگرچه لغو تحریم‌ها برای اقتصاد ایران فرصت‌های جدیدی به همراه می‌آورد؛ همزمان بر مشکلات اقتصادی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که مدتی است به واسطه کاهش بهای نفت با مشکلات عمیق کسری تجاری مواجه شده‌اند، می‌افزاید.

6 کشور عرب حوزه خلیج فارس در گروه "جی سی سی" –شورای همکاریهای خلیج فارس – برای مقابله با کاهش بهای نفت اقدامات بی‌سابقه‌ای در محدودکردن خدمات اجتماعی انجام دادند. این کشورها به دست و دلبازی‌های فراوان در ارائه خدمات اجتماعی شهرت داشتند؛ اما برای مقابله با بحران کسری بودجه که هر روز شدیدتر نیز می‌شود، مجبور به محدود و یا لغو کردن این خدمات شدند. در برخی از این کشورها، پیمانکاران برای دریافت پول خود از دولت با مشکل مواجه شدند و بسیاری از کارخانه‌ها برای جبران کاهش نقدینگی، دست به تعدیل نیرو زدند.

در پی اعلام خبر لغو تحریم‌های ایران، اغلب شاخص‌های اقتصادی در بورس  کشورهای عربی سقوط کرد. به نظر می‌رسد این کشورها خود را آماده اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران نکرده و به تداوم تحریم‌ها امیدوار بودند. باتوجه به افزایش صادرات نفت ایران، کشورهای عربی باید راه حل‌های جدیدی برای جبران کسری بودجه خود بیابند و اولین اقدام، حذف بیشتر خدمات اجتماعی خواهد بود.

بلومبرگ در پایان نوشت: اقتصاد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در 40 سال گذشته به منابع انرژی وابسته بوده است و نمی‌تواند با نوسانات منفی بهای نفت که در چند ماه اخیر تداوم داشته است، کنار آید. یکی از دلایل مهم بی‌میلی کشورهای عرب به امضای توافق هسته‌ای ایران نیز همین مسئله بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار