بهای نفت پایه اروپا در معاملات روز دوشنبه بازار لندن افزایش یافت

بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال با 13 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 29 دلار و 55 سنت رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بهای نفت در معاملات امروز بازار لندن در حالی افزایش می‌یابد که عوامل بنیادی کاهشی از جمله افزایش بیش از حد عرضه نفت به بازارهای جهانی، به ویژه اکنون که ایران نیز با افزایش صادرات به بازار نفت برگشته است،کاهش تقاضا برای نفت و عملکرد اقتصادی نه چندان خوب برخی از اقتصادهای مطرح جهان که زمینه ساز کاهش تقاضا برای نفت در این گونه اقتصادهاست، همچنان بر قیمت نفت در راستای کاهش آن سنگینی می کند. 

بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مهمترین مرجع قیمت گذاری حدود دو سوم نفت داد و ستد ‌شده در بازارهای بین المللی و پایه ای برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می شود، برای تحویل در ماه فوریه با 13 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 29 دلار و 55 سنت رسید. 

قیمت دو شاخص نفتی عمده جهان یعنی نفت پایه اروپا، برنت، و نفت شاخص آمریکا، وست تگزاس اینترمیدییت، در معاملات روز جمعه به زیر 30 دلار در هر بشکه نیز رسید. توضیح بیشتر آنکه قیمت هر بشکه نفت شاخص اروپا در معاملات روز جمعه به 27 دلار و 67 سنت نیز رسید که کمترین میزان از 25 نوامبر سال 2003 تا این تاریخ بود. این در حالی بود که قیمت نفت شاخص آمریکا در معاملات همین روز به 28 دلار و 36 سنت رسید که پایین ترین قیمت برای این شاخص نفتی از 30 اکتبر سال 2003 تا این تاریخ بود. 

"مایکل هیوسون،" کارشناس و تحلیلگر شرکت خدمات مالی و کارگزاری نفتی CMC Markets، نهادی که داده های پایه آماری، مدیریتی و تحلیل‌های لازم در خصوص مسائل نفتی و انرژی را نیز ارائه می‌کند، در این باره می‌گوید توجه سرمایه گذاران نفتی از این به بعد بر سمت و سوی قیمت نفت متمرکز خواهد شد. 

قیمت نفت دو شاخص عمده نفتی جهان یعنی شاخص نفتی نیویورک و لندن به ترتیب 11 و 14 درصد کاهش یافت. تنها در معاملات روز جمعه این و شاخص نفتی به ترتیب 9 و 11 درصد ارزش خود را از دست دادند. علت این کاهش نیز آن بود که سرمایه گذاران پیش بینی می کردند که تحریم های اعمال شده علیه با اجرای توافقنامه هسته‌ای به زودی برداشته شود. امری که در نهایت روز شنبه جامه عمل به خود پوشید و تحریم های بین‌المللی اقتصادی و مالی که علیه ایران اعمال شده بود در نهایت برداشته شد. با برداشته شدن تحریم ها ایران می تواند نفت بیشتری به بازارهای نفتی جهان صادر کند. تحریم های نفت اقتصاد ایران را که یکی از قدرت های منطقه خاورمیانه است و دارای چهارمین ذخایر نفت و دومین ذخایر گاز جهان است از حرکت انداخته بود.
 
کارشناسان بانک کومرتسبانک در این باره می گویند لغو تحریم های نفتی ایران در بد وضعی برای بازار نفت جهان صورت گرفت. زیرا بازار نفت همین حالا نیز از فراوانی عرضه نفت اشباع شده  و اکنون نیز که قرار است نفت بیشتری روانه بازار کند برای بدتر شدن اوضاع مزید بر علت خواهد شد. به باور این کارشناسان بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت به معنای آن است که روند عرضه فراوان نفت به بازار و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت ها ادامه خواهد داشت. 

کارشناسان کومرتسبانک در ادامه تحلیل خود از اوضاع کنونی می گویند درست است که بازگشت ایران به بازار از خیلی وقت پیش مطرح بود و در نتیجه اکنون که ایران به بازار بازگشته است برای سرمایه گذاران زیاد جای تعجب ندارد اما با توجه به آنکه فضای حاکم بر بازار، فضای بدبینی است بازگشت این کشور به بازارهای نفتی باید در کوتاه مدت تاثیر منفی خود را بر قیمت ها بگذارد. به دیگر سخن‌، فعلا نباید انتظار داشت که قیمت ها سیر افزایشی در پیش گیرند. 

"جمیل احمد،" کارشناس شرکت خدمات مالی FXTM در همین باره می گوید همین اینکه قیمت نفت به زیر 30 دلار رسید اثر روانی بزرگی در بازار است که راه برای رسیدن قیمت هر بشکه نفت به 20 دلار را نیز هموار خواهد کرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار