وب‌سایت استار: اسرائیل و عربستان از افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه می‌هراسند

به نوشته وب‌سایت استار، بسیاری از کشورهای خاورمیانه به دلیل ترس از گسترش نفوذ ایران در منطقه، به اجرایی شدن توافق وین واکنش منفی نشان دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت «استار» در گزارشی نوشت: در حالی که آمریکا می‌کوشد توافق هسته‌ای ایران را به عنوان فصلی تازه در روابط با این کشور به جهان عرضه کند، بسیاری از کشورهای خاورمیانه به آن با دیدۀ تردید می‌نگرند. رژیم صهیونیستی و کشورهای سنی مذهب مانند عربستان، ایرانِ شیعه را قدرت بی‌ثبات‌کننده منطقه قلمداد می‌کنند.

به ادعای این گزارش، این کشورها نگرانند در پی اجرایی شدن توافق مذکور، تلاش‌های تهران برای سلطه بر منطقه، از طریق حمایت از گروه‌ها و دولت‌های شیعه، دو برابر شود.

از طرف دیگر، خصومت ایران با داعش، این کشور و آمریکا را از سال 2014 در یک جبهه علیه این گروه تروریستی قرار داده است. تاکنون نیروهای تحت حمایت ایران در نبردهای زمینی علیه داعش موفق عمل کرده‌اند. این توافق می‌تواند همکاری‌های تهران و واشینگتن را در زمینه مبارزه با داعش افزایش دهد. 

در ادامه گزارش مذکور، بر واکنش کشورهای منطقه به اجرایی شدن توافق تاریخی ایران و قدرت‌های جهانی، نگاهی اجمالی شده است.

رژیم صهیونیستی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران، از هیچ فرصتی برای ابراز نارضایتی خود غفلت نکرده است. او روز یک‌شنبه در واکنش به این توافق، خطاب به کابینه خود ادعا کرد: «اسرائیل نظارت بر اقدامات متناقضانه ایران را ادامه خواهد داد.» وی در ادامه از جامعه جهانی خواست در صورت بروز تخطی از سوی ایران، با این کشور به شدت برخورد کند.

کشورهای عرب حوزه خلیج‌ فارس

بنابر این گزارش، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که سال گذشته با رعایت جوانب احتیاط از توافق هسته‌ای ایران استقبال کردند، در حال حاضر به شدت نگران اقدامات این کشور به خصوص در ارتباط با کشورهای عربی هستند.

وزیر امور خارجه امارات در روزهای اخیر انتقادهایی را نسبت به تهران و همتای ایرانی خود در شبکه اجتماعی توییتر مطرح کرده است. 

سوریه

به ادعای این گزارش، گروههای معارض سوری نگرانند توافق هسته‌ای ایران باعث شود بشار اسد که تحت حمایت این کشور قرار دارد، دیگر تمایل چندانی برای کنار آمدن با آن‌ها نشان ندهد. مخالفان جنبش حزب‌الله لبنان نیز نسبت به افزایش نفوذ و قدرت ایران در پی توافق هسته‌ای این کشور، ابراز نگرانی کرده‌اند. مقامات حزب‌الله با استقبال از این توافق، آن را دستاورد بزرگی نه تنها برای ایران، بلکه برای محور مقاومت دانسته‌اند. 

عراق

دولت شیعه عراق نیز با استقبال از توافق هسته‌ای ایران، آن را به کاتالیزوری تشبیه کرده است که ظرفیت پایان دادن به نزاع‌های خاورمیانه را دارد. سخنگوی دولت این کشور ابراز امیدواری کرده است بحران‌های خاورمیانه نیز از طریق گفتگو و دیپلماسی پایان یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار