انفجار آنکارا نشست کشورهای "داوطلب" را لغو کرد

در پی انفجار آنکارا، نشست کشورهای "داوطلب" در بروکسل لغو شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ منابع دیپلماتیک چهارشنبه شب در بروکسل اعلام کردند در پی انفجار خونین در آنکارا که طبق آخرین اخبار 28  کشته و دهها زخمی بر جا گذاشته است، نشست کشورهای "داوطلب" که قرار بود به منظور بررسی مسئله آوارگان روز پنجشنبه در بروکسل برگزار شود، لغو شد.

قرار بود 11 کشور عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تحت عنوان کشورهای داوطلب درباره تقسیم بیشتر آوارگان در میان خود در بروکسل تشکیل جلسه دهند؛ اما این نشست در پی انفجار آنکارا که یک کاروان نیروهای نظامی این کشور را هدف قرار داد، لغو شد.

بلافاصله پس از انتشار خبر انفجار آنکارا، "احمد داود اوغلو،" نخست وزیر ترکیه، سفر خود را به بروکسل لغو کرد.

قرار بود سران یازده کشور اروپایی از جمله "فرانسوا اولاند،" رئیس جمهور فرانسه، امروز ساعاتی پیش از آغاز نشست سران اتحادیه اروپا مسئله تقسیم بیشتر آوارگان را مورد بررسی قرار دهند. این نشست قرار بود به درخواست "آنگلا مرکل،" صدر اعظم آلمان، و "ورنر فیمن،" همتای اتریشی وی برگزار شود و احمد داود اوغلو و همچنین "ژان کلود یونکر،" رئیس کمیسیون اروپا، نیز در آن شرکت کنند.

سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد موضوع این نشست که قرار بود در چارچوب برنامه سازمان ملل متحد برگزار شود، " استقرار مجدد آوارگان" در اروپا بود.

به گفته وزیر امور اروپایی یونان، قرار بود سران یازده کشور اروپایی در نشست بروکسل  درباره برنامه تقسیم 160 هزار آواره متقاضی پناهندگی که در ایتالیا و یونان به سر می برند، بحث و تبادل نظر کنند. بازگرداندن مهاجران اقتصادی به ترکیه نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که در دستور کار این نشست گنجانده شده بود.

آنگلا مرکل در تلاشهای خود برای جلب توافق کشورهای اروپایی بر سر یک سازوکار پایدار تقسیم آوارگان در سطح اروپا به بن بست رسیده است. صدر اعظم آلمان از چند هفته پیش تلاش می کند تا دست کم گروهی از کشورهای اروپایی را در این زمینه با خود همگام سازد. رسانه های اروپایی از این کشورها به عنوان " ائتلاف کشورهای داوطلب" یاد می کنند. آنگلا مرکل بر این عقیده است که سهمیه بندی پذیرش آوارگان در اروپا، مبارزه با گروههای قاچاق آوارگان در ترکیه و همچنین بهبود شرایط زندگی آوارگان شرط لازم برای مهار هجوم آوارگان به اروپا است. بر همین مبنا، دولت آلمان تلاش می کند ضمن نجات تردد آزاد در اتحادیه اروپا را که در پی تشدید هجوم آوارگان به اروپا به خطر افتاده است، وحدت کشورهای اروپایی را نیز حفظ کند. با این حال صدر اعظم آلمان در کشور خود تحت فشارهای فزاینده قرار دارد چرا که هجوم آوارگان به این کشور در سال گذشته که شمارشان بالغ بر یک میلیون نفر برآورد شده، انتقادات و اعتراضات زیادی را بر ضد سیاست  دولت در زمینه مهاجرت برانگیخته و موجب کاهش محبوبیت مرکل و حزبش شده است.

نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که تردید و بدبینی آلمانها در خصوص سیاستی که آنگلا مرکل  در قبال آوارگان به اجرا گذاشته در حال افزایش است و نزدیک به نیمی از جمعیت آلمان از آوارگان هراس دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار