گاردین: دودستگی کشورهای اروپایی بر سر بحران پناهجویان

سیل آوارگان خاورمیانه به سوی اروپا به دودستگی در میان کشورهای قاره سبز دامن زده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  «گاردین» در مطلبی نوشت: دودستگی کشورهای اروپایی بر سر آوارگان در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل آشکارتر خواهد شد؛ هرچند که صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، در تلاش است تا سیاست درهای باز خود را به کرسی بنشاند. ولی شمار فزاینده ای از کشورها می خواهند مرزهای خود را به روی کسانی که خود را از راه بالکان می رسانند ببندند.

رهبران چهار کشور خاور اروپا که ضدمهاجرت هستند روز دوشنبه در پراگ با هم دیدار و درخواست کردند تا ماه آینده سیاستهای اتحادیه اروپا در این زمینه دگرگون شود. برنامه آنها بهره برداری از الگوی سیم های خاردار مجارستان در برابر مردم بالکان و بستن مرز مقدونیه با شمال یونان و نگه داشتن شمار فزاینده ای از پناهجویان در یونان است مگر اینکه به ترکیه بازگردانده شوند.

مرکل قرار بود روز پنج شنبه در نشست دیگری از سران 10 کشور حضور یابد تا قرارداد با ترکیه را استوارتر کنند؛ ولی این نشست پس از بمبگذاری روز چهارشنبه در آنکارا لغو شد.

طرح مرکل – دادن پول در ازای سهمیه پناهجویان بابت تلاش آنکارا در کم کردن شمار کسانی که از دریای اژه به یونان می روند – وابسته به داوطلب شدن کشورهای اروپایی است تا پذیرای سهمی از پناهجویان از ترکیه باشند. ولی حتی در میان هم پیمانان او، پشتیبانی از این سیاست رنگ باخته است. اتریش این هفته اعلام کرد مرزهای کشورهای خود را سخت تر خواهد پایید و شمار پناهجویان را از روز جمعه به روزی 3200 تن کاهش خواهد داد.

در میانه ترس از اینکه حملات روسیه به حلب در سوریه مایه افزایش شمار پناهجویان سوری در اروپا خواهد شد دیوید کامرون به رهبران اتحادیه اروپا خواهد گفت که انگلستان آماده است تا کمک های خود را برای پایش قاچاقچیان انسانی افزایش دهد. وزیران دفاع ناتو در نشست هفته گذشته خود در بروکسل درباره راه اندازی گروهی گفتگو کردند که قرار است بر پناهجویانی که از ترکیه و از راه دریای اژه به یونان می روند  نظارت داشته باشد. این طرح در هفته های آینده تصویب خواهد شد.

نخست وزیر انگلستان می گوید آماده است تا بالگردهای مرلین را در این ماموریت به کار بگیرد و افسرانی را از «نهاد کشوری مبارزه با جرم» برای همکاری با نگهبانان مرزی ترکیه بگمارد. ترکیه از اعضای ناتو است.

در تازه ترین آمارها آمده است که روزانه 2000 آواره، حتی در ماه های سرد زمستان، به یونان می رسند. در ماه ژانویه این شمار به 60 هزار تن رسید. در چهار روز نخست فوریه امسال پناهجویانی بسیار بیشتر از همه روزهای همان ماه در سال گذشته از راه رسیدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار