روزنامه اماراتی: ریاضت اقتصادی، یک‌‌شبه گریبانگیر شهروندان عربستان شد

یک روزنامه اماراتی با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود به بررسی بحران اقتصادی عربستان پرداخت.

روزنامه اماراتی: ریاضت اقتصادی یک‌‌شبه گریبانگیر شهروندان عربستان شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه اماراتی «نشنال» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود و به نقل از یک کارشناس سعودی، نوشت: «ریاضت اقتصادی» مفهوم جدیدی در عربستان است که این‌روزها ذهن تک‌تک شهروندان این کشور را به خود مشغول کرده است. 

سردبیر سابق «عرب نیوز،» مهم‌ترین روزنامه عربستان، در این خصوص اظهار داشت: چاره‌ای جز توقف سیاست اسراف وجود ندارد. وی که روابط نزدیکی با دو پادشاه سابق آل‌سعود داشته و با سیاست‌های «ملک سلمان،» پادشاه کنونی عربستان، موافق نیست، همچنین افزود: نارضایتی شهروندان این کشور درخصوص شرایط اقتصادی کنونی در حال افزایش است. درآمدهای نفتی ریاض بر اثر سقوط بی‌سابقه بهای طلای سیاه، به شدت کاهش یافته است. 

این روزنامه‌نگار با اذعان به اینکه در گذشته، ولخرجی و اسراف در کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس یک پدیده شایع بوده، اظهار داشت کاهش درآمدهای نفتی ضربه بزرگی به این کشورها وارد آورده است. وی همچنین افزود: زمان آن رسیده که مردم- بخصوص افرادی که هیچ شغلی ندارند- بیدار شوند. ما باید برخیزیم و کاری انجام دهیم؛ باید خودمان برای سرنوشتمان تصمیم‌گیری کنیم. زمان آن رسیده که کالاهای مورد نیازمان را در کارخانجات خودمان تولید کنیم؛ باید کار کنیم، سخت کار کنیم.  

طبق گزارش «مؤسسه بین‌المللی مشاوره مدیریت مک‌کینزی،» از 4.4 میلیون شغل ایجاد شده در فاصله بین سال‌های 2003 تا 2013 در عربستان، تنها 1.7 میلیون (39 درصد) شغل را خود عربستانی‌ها و 61 درصد از آن‌ها را افراد خارجی تصدی کرده‌اند. مهاجران و اعضای خانواده آن‌ها یک‌سوم جمعیت 28 میلیونی عربستان را تشکیل می‌دهند. 

بیکاری در میان جوانان 16 تا 29 ساله در این کشور حدود 29 درصد است. آمار وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان نشان ‌می‌دهد کارگران خارجی با قراردادهای کوتاه‌مدت بیش از نیمی از نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که حقوق دریافتی این افراد به طور چشمگیری کمتر از شهروندان عربستانی است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار