واشینگتن پست: عربستان زیر فشار خرد کننده بهای پایین نفت

کاهش شدید بهای نفت در ماه های اخیر مشکلات اقتصادی بسیاری را برای عربستان و کشورهای عربی به همراه داشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "واشینگتن پست"؛ با ادامه کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی، عربستان سعودی به امید حفظ ثبات داخلی، بخشی از مخارج خود را در زمینه یارانه ها و هزینه های مختلف حذف کرده است.

اقتصاد این غول صادر کننده نفت از درآمدهای باد آورده به کسری بودجه رسیده است و دولت این کشور با مشکل تامین حقوق مشاغل دولتی و پرداختی های بدون مالیات مواجه شده است. راهکاری که مدت ها اطاعت و پیروی مردم این کشور را به همراه داشته است.

روش های جدید این کشور که از سوی همسایگانش نیز مورد استفاده قرار گرفته است، می تواند عربستان را با نا آرامی های داخلی مواجه کند.

"محمد بن سلمان،" پسر پادشاه عربستان، وزیر دفاع و رئیس برنامه ریزی اقتصادی، مسئول ایجاد این تغییرات در عربستان است. او تصمیم دارد در آینده وابستگی عربستان را به نفت کاهش داده و بخش دولتی مات و مبهم این کشور را به کلی تغییر دهد.

بهای نفت در یک سال و نیم گذشته 70 درصد کاهش یافته و به کمتر از بشکه ای 30 دلار سقوط کرده است. این تغییرات باعث شده است دومین کشور تولید کننده نفت در جهان با مشکلات اقتصادی بسیاری رو به رو شود و مردم آن که به درآمد آسان عادت کرده بودند با سختی مواجه شوند. در حال حاضر 90 درصد از درآمد عربستان سعودی از محل فروش نفت تامین می شود و همین موضوع کسری بودجه ای 98 میلیارد دلاری برای این کشور در سال گذشته به همراه داشته است.

عربستان سعودی توانسته در چندین دهه با استفاده از فروش نفت درآمد بی نظیری کسب کند و سرمایه های نقدی خارجی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

با این حال صندوق بین المللی پول در ماه اکتبر سال گذشته هشدار داد عربستان با کسری بودجه 87 میلیارد دلاری در سال 2016، تا 5 سال آینده ثروت خود را از دست خواهد داد.

در پاسخ، محمد بن سلمان با کاهش یارانه های برق، آب و بنزین در سال گذشته سعی کرد کمبود بودجه این کشور را جبران کند. بسیاری از بخش های دولتی استخدام کارکنان را متوقف کرده اند و پروژه های ساخت و ساز و بهبود زیرساخت شهری نیز به حالت تعلیق درآمده است. 

بسیاری از تاجران و مردم عربستان در ماه های اخیر هزینه های خود را تنزل داده اند و اظهار کردند درآمد آن ها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

عربستان سعودی تنها کشوری نیست که در پی کاهش بهای نفت با مشکلات اقتصادی مواجه شده است. امارات متحده عربی، قطر، عمان و بحرین نیز در این زمینه با مشکلات بسیاری در ماه های اخیر مواجه شده اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
حقتونه... به امید خدا بزودی مجبورمیشن برن سراغ غزای مورد علاقشون.... ملخو مارمولک کباب.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
اعدام شیخ نمر، کشتار مردم یمن، کشتار مردم سوریه و عراق توسط داعش ، کشتار حاجیان خدا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
خدارو شکر ان شاالله که همه اعراب مفت خور حاشیه خلیج فارس از گشنگی سقط بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
نه برادر سرشان به سنگ می خورد آن وقت هست که قدر همسایه ای مانند ایران را خواهند دانست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
فعلا در عربستان قدرت به دست نسل ابوسفیان می باشد،تا آنجا میتوانید نفت و چیزهای معدنی اورا ارزان بخرید،
آخرین اخبار