آموزش زیست فناوری به بیش از 4 هزار و 500 دانش‌آموز

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری از آموزش این علم به دانش‌آموزان مقطع متوسطه و همچنین حمایت این سازمان از دانشجویان مقطع دکتری خبر داد.

آموزش زیست فناوری به بیش از 4 هزار و 500 دانش‌آموز
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سومین جشنواره دانش‌آموزی زیست فناوری با حضور مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، رضا قنبرزاده معاون پرورشی فکری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در محل معاونت فناوری رئیس جمهور ظهر امروز برگزار شد.

در این مراسم قانعی با اشاره به اینکه ستاد توسعه زیست فناوری در تلاش است تا در سطح آموزش متوسطه به بحث علم و فناوری بیشتر بپردازد، گفت: در این راستا دانش‌آموزان با علم زیست فناوری آشنا شده و در زمینه محیط زیست پایدار و انرژی به اطلاعات بیشتری دست پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه طی 2 سال اخیر این جشنواره برگزار شده ادامه داد: در این راستا 19 همایش برای چهار هزار و 650 دانش‌آموز ارائه شده تا فرآیندهای زیست فناوری برای آنها تبیین شود.

قانعی بیان کرد: علاوه بر این برنامه‌ها برای مدرسان 19 منطقه تهران آموزش‌های تخصصی زیست فناوری در نظر گرفته شد و با توجه به اینکه محتوایی برای زیست فناوری وجود نداشت، سه عنوان کتاب در خصوص کاربرد زیست فناوری به معلمان و همچنین محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان تدوین شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه کارگاه‌های مقاله نویسی و آموزشی برای ترویج زیست فناوری در بین دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، گفت: دانش‌آموزان هنرستانی نیز در این برنامه شرکت داشته و برای چهار هزار دانش‌‌آموز هنرستانی دوره‌های ترویج زیست فناوری ارائه شد که تمامی این موارد با همکاری آموزش و پرورش بوده است.

وی از برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای مدرسان پژوهش‌سراها خبر داد و اظهار داشت: فعالیت‌هایی که با آموزش و پرورش انجام شده بازخوردهای مثبتی داشته به طوری که برای جشنواره امسال چهار هزار و 865 اثر از سوی دانش‌آموزان ارائه شده است.

قانعی ادامه داد: هزار و 500 اثر از میان آثار دریافت شده در دبیرخانه در سه گروه نمایشگاه علمی، گالری هنری و سمینارهای تخصصی عرضه می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری بیان کرد: 40 کارگاه تخصصی و 20 تور علمی و صنعتی در نظر گرفته شده که در این تورها 350 دانش‌آموز و دبیر شرکت می‌کنند.

صرفه‌جویی 500 میلیون دلاری در زمینه تولید دارو
قانعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روند فعالیت در حوزه زیست فناوری پرداخت و عنوان کرد: در بازار دارویی 4 میلیارد دلار هزینه می‌شود که برای 97 درصد داروهای تولیدی توسط کشور 3 میلیارد دلار و برای سه درصد باقی مانده یک میلیارد دلار هزینه برآورد شده است.

وی ادامه داد: با تولید داروهایی در حوزه زیست فناوری 500 میلیارد دلار در این زمینه صرفه‌جویی شده است و کشور توان تولید داروهای پروتئینی نوترکیب را دارا است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های نوپا با تشکیل صندوق زیست فناوری تأثیر بسزایی در روند فعالیت‌ها داشته است، گفت: در واقع صندوق ریسک فعالیت‌ها را پذیرفته و اجرای برنامه‌ها برای شرکت‌ها به راحتی امکان پذیر شده است.

قانعی یادآور شد: از دیگر اقدامات قابل توجه در حوزه معاونت فناوری استفاده از ظرفیت دانشجویان مقطع PHD است که در این راستا اولویت‌‌های ستاد فناوری شناسایی شده و چنانچه دانشجویان مقطع PHD در پایان‌نامه خود به سمت این اولویت‌ها حرکت کنند از 15 میلیون تومان حمایت معاونت فناوری بهره‌مند می‌شوند.

تولید 20 دارو به کمک فرآیندهای زیست فناوری
قانعی با اشاره به اینکه 20 نوع دارو با کمک زیست فناوری در کشور تولید می‌‌شود، گفت: طی سه تا 10 سال آینده فعالیت در حوزه زیست فناوری می‌توانیم در آسیا به مقام اول یا دوم دست یابیم.

وی ادامه داد: در حوزه زیست فناوری به تقسیم کار توجه شده و بر این اساس مشخص می‌شود که هر یک از موسسات در چه حوزه‌ای از این علم فعالیت انجام دهند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران به سازمان تجارت جهانی ملحق نشده لذا شرکت‌ها توان تولید داروهای مختلفی را دارند و پیش از ورود به این سازمان باید در جهت تولید دارو با استفاده از توانمندی‌های موجود بپردازیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار