تأسیس 100 پژوهشگاه دانش‌آموزی در سراسر کشور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تأسیس 100 پژوهشگاه در سراسر کشور در سال‌ آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی که در ساختمان معاونت فناوری برگزار شد، با بیان اینکه آموزش و پرورش در سال‌های اخیر رویکرد تربیت دانش‌آموزانی پژوهنده را در دستور کار خود قرار داده، عنوان کرد: به دنبال این هدف پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ایجاد شده تا دانش‌آموزان از دوران مدرسه با روند فعالیت‌های پژوهشی آشنا شده و در این راه گام بردارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 650 پژوهش‌سرا در کشور وجود دارد و در نظر داریم تا سال آینده 100 پژوهش‌سرای دیگر به این تعداد افزوده شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: فعالیت‌های دانش‌آموزی در حوزه پژوهش کمک به توسعه علم و فناوری کشور و همچنین افزایش شتاب فعالیت‌ها در این عرصه است و دانش‌اموزان با خلاقیت خود در این مسیر راهگشا هستند.

زرافشان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با نهادهای علمی کشور به ویژه معاونت فناوری همکار د ارد، اظهار داشت: یکی از نمونه‌های بسیار کارآمد آن همکاری با ستاد زیست فناوری بوده و جشنواره‌های برگزار شده در این حوزه نمادی است تا فعالیت‌های دانش‌آموزی به جامعه علمی کشور عرضه شود و مورد بهره برداری قرارگیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در جشنواره قبلی زیست فناوری در فرهنگ‌سازی و تأمین زیرساخت‌های لازم برای توسعه این علم بوده است.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش اقدامات قابل توجهی در نظر گرفته شده اظهار داشت: در پژوهش‌سرای صدرای منطقه 8 تهران که قطب علمی زیست فناوری به شمار می‌رود برنامه‌هایی در این حوزه اجرا شده است.

زرافشان بیان کرد: جشنواره سوم نقطه عطفی برای حوزه زیست فناوری به شمار می‌رود و موجب افزایش انسجام در روند فعالیت‌های زیست فناورانه دانش‌آموزی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در آموزش و پرورش سه کتاب کمک آموزشی و راهنمای معلم با توجه به فعالیت‌‌های ستاد زیست فناوری در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: در کتاب زیست‌شناسی دانش‌‌آموزان مقطع متوسطه نیز بحث‌هایی با محوریت زیست فناوری گنجانده شده همچنین علاوه بر این در کتاب انسان و محیط زیست نیز به مسائل زیست محیطی و زیست فناورانه اشاره می‌شود و با توجه به اینکه سالیانه قریب به 900 هزار دانش‌آموز این کتاب را در برنامه درسی خود دارند بنابراین از آموزه‌های زیست فناورانه بهره‌‌مند می‌شوند.

زرافشان بیان کرد: در حوزه پژوهش دانش‌آموزان کارهای قابل قبولی داشته و تعدادی از آنها به ثبت اختراع رسیده‌اند.

بهره‌مندی بیش از 230 هزار دانش‌آموز از برنامه‌های علمی کانون
در ادامه این مراسم رضا قمرزاده معاون پرورشی فکری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه سال گذشته 13 هزار و 752 فعالیت علمی در کانون وجود داشته، عنوان کرد: 236 هزار دانش‌آموز از این فعالیت‌ها استفاده کرده‌اند و ظرفیت خوبی در عرصه فعالیت‌های علمی در کانون پرورش فکری وجود دارد.

قمرزاده با اشاره به اینکه در کانون افرادی با انگیزه فعالیت می‌کنند، گفت: بنابراین خروجی‌های خوبی از فعالیت‌های انجام شده به دست آوردیم و در تعامل با آموزش و پرورش موفق بودیم.

معاون پرورشی فکری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: با توجه به توفیقات کسب شده تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کردیم تا از ظرفیت‌های موجود در ستاد برای دستیابی به اهداف بهره‌مند شویم.

قمرزاده یادآور شد: در این راستا برگزاری جشنواره‌‌ها فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های پیش فناوری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری اتوبوس سیار علمی همراه با کتابخانه‌های سیار از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده، یادآور شد: شکل‌گیری کارناوال علمی از دیگر برنامه‌هایی است که نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنیم.

وی بیان کرد: کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان 120 کتابخانه سیار و همچنین تریلی با مأموریت برگزاری برنامه‌های هنری داشته که این تریلی مأموریت 260 روزه برای اجرای این برنامه‌ها دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار