گزارش وب‌سایت «اسلیت»: سیاست خارجی اوباما معلق میان آسمان و زمین

به ادعای وب‌سایت اسلیت، ثبات دستاوردهای سیاست خارجی اوباما مانند توافق ایران، تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت «اسلیت» در گزارشی نوشت: سیاست خارجی اوباما را می‌توان دو انتهای یک طیف در نظر گرفت. از یک طرف توافق هسته‌ای ایران، آغاز روابط با کوبا، مسئله تغییرات آب و هوایی و پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام را می‌توان از موفقیت‌های اوباما در عرصه سیاست خارجی دانست. در انتهای دیگر این طیف، مسائلی مانند شکل‌گیری گروه تروریستی داعش، بحران سوریه و عراق و حملات پاریس و سن برناندینو وجود دارند که نقاط تاریک سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شوند.

اما مسئله مهمتر این است که گرچه دستاوردهای دولت اوباما در این عرصه قابل توجه هستند، هیچ یک قطعیت ندارند؛ در حالی که ناکامی‌های سیاست خارجی او بسیار قابل لمس و خطرناکند. اگر این دستاوردها به بار بنشیند، صلح، ثبات و پیشرفت جهانی حاصل می‌شود؛ اما هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع تحقق آن‌ها را تضمین کند. مشخص نیست ایران به تعهداتش پایبند بماند، کوبا به دموکراسی دست یابد و دولت‌ها به وعده‌های خود در قبال مسئله تغییرات آب و هوایی عمل کنند. 

بنابر این گزارش، اما درباره ناکامی‌ها می‌توان گفت خاورمیانه در حال سوختن در آتش است، هزاران مهاجر هر روز از کشورهای جنگ‌زده می‌گریزند تا خود را به اروپا برسانند، آمریکایی‌ها نگران حملات تروریستی هستند و دسترسی به توافقی که بتواند سوریه را به لحاظ سیاسی، نظامی و انسانی نجات دهد، بعید به نظر می رسد.

اوباما اطلاع‌رسانی ضعیف را علت کاهش محبوبیت خود در نظرسنجی‌ها می‌داند. مشاوران او اعلام کرده‌اند رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد سال آینده فرصت بیشتری را به توضیح سیاست‌های خود به خصوص در ارتباط با مبارزه با تروریسم اختصاص دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: مقصر دانستن اوباما در مورد حمله تروریستی سن برناندینو کار درستی نیست؛ زیرا همه ما به نوعی در ایجاد روحیه افراطگرایی مقصر هستیم و از طرف دیگر نه اوباما و نه هر دولت دیگری را نمی‌توان مقصر یک اتفاق احتمالی دانست که ممکن است در هر جایی رخ دهد. زیرا همانطور که می‌دانیم حادثه سن برناندینو که در آن 14 نفر جان خود را از دست دادند، حمله‌ای سازمان‌یافته مانند آن چه در پاریس رخ داد نبود؛ بلکه مهاجمان زن و شوهری بودند که تنها تحت تأثیر داعش قرار داشتند.

بنابراین، ممانعت از وقوع این حوادث احتمالی بسیار دشوار است. همانطور که در گذشته نیز شاهد موارد مشابه بسیاری بوده‌ایم. به طور مثال، کشف یک خودروی بمب‌گذاری شده در میدان تایمز نیویورک و خنثی کردن آن پیش از انفجار که اگر بوسیله تروریست‌های کارآزموده انجام می‌شد، عمق فاجعه بسیار سنگین می‌بود.

در ادامه این گزارش آمده است: اما اوباما را می‌توان به دلیل ممانعت از رشد داعش مقصر شناخت. مسئله‌ای که او خود به آن اذعان دارد و در تلاش برای جبرانش است. به همین دلیل است که غرب به جنگ با این گروه تروریستی علاقه‌ نشان می‌دهد.

گروه تروریستی داعش در ماه‌های اخیر نتوانسته است قلمرو خود را گسترش دهد. در هفته‌های اخیر نیز نیروهای کرد با حمایت هوایی جنگنده‌های آمریکایی موفق شدند شهر سنجار را آزاد کنند. در مجموع داعش از ابتدای سال جاری میلادی حدود 14 درصد از قلمرو خود را در هر دو کشور عراق و سوریه از دست داده است.

در انتهای این گزارش ادعا شده است: با این وجود، همچنان عناصر داعش به راحتی از کشورهای دیگر عضوگیری می‌کنند و مهمتر از آن تداوم ریشه‌های این گروه تروریستی است. یکی از مهمترین علل این تداوم، حکومت بشار اسد است که با سرکوب تظاهرات صلح‌آمیز سنی‌های این کشور، به شکل‌گیری داعش کمک کرد. بسیاری از اعضای گروه تروریستی داعش تلاش می‌کنند موازنه قدرت را در این کشور به نفع سنی‌ها تغییر دهند. ایران به منظور جلوگیری از همین مسأله برای مبارزه با این گروه تروریستی به میدان آمده است. از طرف دیگر روسیه نیز که سوریه را تنها پایگاه خود خارج از مرزهای اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌داند، برای نجات اسد با تانک‌ها و جت‌هایش وارد عمل شده است. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۲ دی ۱۳۹۴
برید خدا رو شکر کنید که ایران و روسیه وارد عمل شدند وگرنه معلوم نبود چی میشد...
آخرین اخبار