ادعای الحیات: قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه، به نفع تهران و مسکو است

روزنامه سعودی الحیات مدعی شد قطعنامه سازمان ملل درباره بحران سوریه، به نفع ایران و روسیه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوانِ روزنامه الحیات، وابسته به عربستان سعودی،  در ادعایی، قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه را ضعیف و به نفع ایران و روسیه و سوریه ارزیابی کرد. 

الحیات نوشت: روزنامه‌های جهان به صورت گسترده‌ای از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه استقبال کردند. متن این قطعنامه به معنای عقب نشینی کامل جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در برابر روسیه است و حاوی هیچ پیامی نیست که حاکی از حل مسئله فعلی سوریه باشد. 

علیرغم اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه «بشار اسد باید در مرحله گذار سیاسی در سوریه کنار برود» در متن قطعنامه مورد توافق این موضوع کاملاً مبهم است. در این قطعنامه هیچ اشاره‌ای به برکناری بشار اسد نشده است. اما مسئله آتش بس نیز براساس این قطعنامه به موازات مرحله گذار سیاسی حل خواهد شد. آتش بس زمانی اجرا خواهد شد که نمایندگان دولت سوریه و مخالفان این کشور، نخستین اقدامات مربوط به مرحله گذار سیاسی را اجرا کنند. 

الحیات افزود: به نظر می‌رسد صدور این قطعنامه که جان کری برای تصویب آن شتاب می‌ورزید هدیه تولد است و جان کری به خاطر آن به خودش تبریک می‌گوید. در واقع این قعطنامه به مانند کلیدی برای راه حل بحران سوریه به ایران و روسیه تقدیم شده است. 

این روزنامه سعودی مدعی شد: این سیاست دولت آمریکا درباره سوریه و ایران فاجعه بار است... دولت آمریکا فقط به دنبال این است که جان کری دستاوردهایی دیپلماتیک را، که چیزی جز امتیاز دهی به روس‌ها و ایرانی‌ها نیست، برای جهانیان نمایش دهد. دولت آمریکا فقط می‌خواست با ایران به توافق برسد و علیرغم سیاست‌های خرابکارانه ایران در منطقه تحریم‌های این کشور را لغو کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: آنچه برای اوباما اهمیت دارد محدود کردن قدرت هسته‌ای ایران است. دولت آمریکا اواسط ژانویه به سرعت به لغو تحریم‌های ایران خواهد پرداخت و در کنارش اروپا نیز به سازش اقتصادی با این کشور خواهند رسید و صرفاً برخی از بانک‌های لبنان که برخی از اعضای حزب الله در آن حساب دارند تحریم خواهند شد. 

این تناقض در مواضع عجیب و غربی است. گویی که دولت آمریکا هیچ ارتباطی میان حزب الله و ایران نمی‌بیند. گویی که حکومت ایران هیچ رابطه‌ای با بشار اسد ندارد. 

الحیات افزود: جان کری از کنفرانس ریاض استقبال روشنی به عمل نیاورد؛ زیرا نگران ناراحتی روس‌ها بود. جان کری امیدوار است بتواند نظر روس‌ها را جلب کند تا به این نحو منافعش در سوریه که تضعیف گروه دولت اسلامی (گروه تروریستی داعش) است تامین شود. اما در واقع این روند نتیجه عکس خواهد داشت و جان کری احتمالاً در دام روس‌ها گرفتار خواهد شدِ زیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به بهانه حمله به گروه دولت اسلامی سوریه را برای بقای بشار اسد مسلح می‌سازد. 

الحیات در انت‌ها نوشت: سیاست اوباما درباره سوریه و ایران در منطقه خاورمیانه احتمالاً شبیه به فاجعه‌ای است که جرج بوش در عراق به وجود آورد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار